Corona als accelerator voor ander reisgedrag

Corona als accelerator voor ander reisgedrag

Al jaren wordt keihard gewerkt aan het stimuleren van spits mijden, thuiswerken, schoner rijden, minder rijden en het gebruiken van andere middelen dan de eigen auto. Met wisselend succes en vaak met een flinke investering. Reisgedrag veranderen is complex. En nu, met de komst van een virus, is wat we beoogden in één klap gerealiseerd. Het is bitterzoet.

Als we een aantal weken, maanden (wie zal het zeggen?) in de toekomst kijken, welke langetermijn uitwerking zal deze crisis hebben op ons reisgedrag? Het is moeilijk te voorspellen. Aan de ene kant ontdekt iedereen het comfort van werken uit huis en de tijdswinst op de reistijd. Aan de andere kant missen we menselijke interactie, een praatje bij de koffiemachine. We vallen vaak en graag terug in ingesleten gewoonten en patronen. Hoe kunnen we na de crisis deze gedragsverandering vasthouden? 

Hoe stimuleren en faciliteren we straks, als we weer de deur uit mogen, ander reisgedrag vóórdat oude gewoonten er weer in sluipen?

Vanuit de theorie van gedragsverandering is het kansrijk om een gedragsinterventie te timen op het moment dat er ook andere grote dingen veranderen in iemands leven en context. Een verhuizing, een nieuwe baan, een kind. De kans dat iemand zijn gedrag duurzaam zal aanpassen is op die momenten vele malen groter. Op dit moment zitten we met heel veel Nederlanders in zo’n verandering van context. Het leven van 17 miljoen Nederlanders staat op zijn kop. Iedereen zoekt naar nieuwe gewoonten en dingen die voor hem/haar goed werken. Dit is dus hét moment om in te zetten op gedragsverandering. 

De vraag die ons dus nu al moet bezighouden is: 'Hoe stimuleren en faciliteren we straks, als we weer de deur uit mogen, ander reisgedrag vóórdat oude gewoonten er weer in sluipen? Welke tools, maatregelen, projecten en campagnes gaan we inzetten om ander reisgedrag te realiseren?' Mobiliteitsmanagers, mobiliteitsmakelaars, regisseurs van de mobiliteitstransitie, beleidsmakers, accountmanagers, we moeten met elkaar keihard aan de bak om deze kans met beide handen aan te grijpen! 

Ik daag je uit om hierover na te denken en ideeën te delen. Wat kan jij vanuit jouw organisatie doen om je bewoners, gebruikers, werknemers of collega’s na deze crisis op een andere manier te laten reizen? Welke stappen ga je alvast zetten, welke partners wil je activeren? Laten we samen zorgen dat we dit moment benutten om ander reisgedrag te stimuleren en vast te houden.

P2 gaat hiermee ook aan de slag. Heb jij ideeën, vragen, of wil je gewoon sparren? Wij gaan hierover graag met je in gesprek. Je kan me mailen of bellen. Met onze kennis en jullie input gaan wij de handvatten opstellen voor ander reisgedrag na de crisis. Doe je mee? 

 

NADIEH ROODBEEN

nadieh.roodbeen@p2.nl

+31 6 23 75 54 70